#1 Coen Peppelenbos & Bart Temme | NHLStenden Hogeschool
De leesclub verandert je literatuuronderwijs.
Op de tweedegraadslerarenopleiding hebben we een jaar proefgedraaid met leesclub. De didactiek die we hadden, proza- en poëzieonderwijs via onderwijs leergesprekken, hebben we losgelaten. We voegden als extra 4 vrijwillig te volgen avondcolleges toe waarin de literatuurdocenten een recent boek bespraken. De schriftelijke tentamens gooiden we eruit. Voorlopig resultaat: verdieping van leeservaring, meer enthousiasme bij student en docent en, niet onbelangrijk, geen nakijklast. Maar wat zijn de voetangels en klemmen?
#2 Anna Marije Bloem | student educatieve vakmaster Fries | NHLStenden Hogeschool
Subjectivicatie-opdrachten bij een leesbevorderingsproject Fries voor het VO.
#3 Anouk de Kleijn & Joost Wink | Piter Jelles Stedelijk Gymnasium
Schrijven en declameren van een scheldkannonades.
De kunst van het schelden wordt vaak onderschat. In onze lessenserie leren leerlingen om op uiterst intelligente en welbespraakte wijze een scheldkanonnade te schrijven en oreren naar voorbeeld van de zestiende-eeuwse rederijker Eduard de Dene. In deze lessenserie worden literatuurgeschiedenis, creatief schrijven en spreekvaardigheid gecombineerd.
#4 Marieke Boven, Jacqueline Tromp & Pytsje Buist-Spoelstra | NHLStenden Hogeschool
Seven-tie-s, leesbevordering in de brugklas.
Het kan wanneer je iedereen erbij betrekt. Onze aanpak is gebaseerd op de seven-tie-s. Vanuit een heldere visie komen we tot een praktisch toepasbaar project waarbij leerlingen na een proeverij, boekenkringen vormen. In deze leesclubs wordt gesproken over het gelezen boek.
#5 Robert Koobs | Stad en Esch
Betekenisvolle masterclass met Adriaan van Dis.
#6 Anke Oosterhout | Piter Jelles !mpuls
Raften in de Middeleeuwen.
In deze werkvorm worden de domeinen literatuurgeschiedenis (middeleeuwen – Mariken van Nieumeghen), schrijfvaardigheid en gedocumenteerd schrijven met elkaar gecombineerd tot één schrijfopdracht, waarin leerlingen een eigen keuze hebben in hoe ze deze schrijfopdracht vormgeven en welke moeilijkheidsgraad ze eraan willen hangen. Resultaat: meer verdieping in het middeleeuwse verhaal en een hogere motivatie voor schrijven!