Lezing

In theorie zeker, maar in de praktijk? Leerlingen spontaan in gesprek over hun metacognitieve vaardigheden…

 

Klaas van Veen, hoogleraar en directeur van de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen, verzorgt een inspirerende en activerende lezing op het gebied van het leren van leerlingen en onderwijzen/didactiek.

 

Als je dacht drie kwartier rustig te kunnen luisteren, dan was deze lezing niet voor je bedoeld. In lijn met de opzet van het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord gingen we actief aan de slag met de hele zaal. De meest effectieve vorm van leren is namelijk het zelf ervaren en ondervinden. Het was meteen een goede test voor schitterende idee├źn die op papier heel goed lijken te werken, maar waarvan je als docent vaak al weet dat het in jouw klassen niet zo zal werken. In deze lezing gingen we in op een aantal werkvormen, oorspronkelijk afkomstig uit het werk van David Leat uit Newcastle, waarin leerlingen spontaan willen praten over hoe ze te werk zijn gegaan, hoe ze leren en hoe ze dat een volgende keer anders zullen gaan aanpakken. We gingen zowel concreet aan de slag als dat werd ingegaan op waarom dit werkt zoals het werkt en hoe je dit kan inpassen in je bestaande lessen.